πορνεια - porneja - modlářství, nečistota, promiskuita

Křesťanská teologie překládá slovo πορνεια souhrnně jako smilstvo. Jedná se o souhrnný, obecný pojem, pro jehož správné pochopení je nutné přečíst si Starý Zákon, Tóru. Nový Zákon nepopisuje dostatečně jasně, co πορνεια znamená. Výklad můžeme vytušit na základě použití obdobného slova v hebrejštině ve Starém Zákoně: zonah, zenuním, apod. označující prostituci a modlářství, a dále na základě kontextuálního čtení v Novém Zákoně.

Obecný křesťanský výklad odpovídá starozákonnímu pojmu zonah, zenuním, v těchto bodech:

A) Veškeré zákonem zakázané sexuální praktiky včetně:

  1. prostituce

  2. homosexualita, zejména sexuální aktivita v tomto směru

  3. sexuální styk se zvířaty

  4. incest

  5. cizoložství, včetně případu rozvedených

B) Modlářství, tj. uctívání jiných božstev, klanění se sochám a obrazům.

C) Nevěra vůči Bohu, ve smyslu zrada boží smlouvy, úplný nezájem o Boha nebo úplné ignorování Božích nařízení. Označení je často používáno pro lidi, kteří svůj život VŮBEC nechtějí PODŘIZOVAT Bohu a NEMAJÍ BOHA V ÚCTĚ. Patří sem tedy ODPADNUTÍ OD BOHA (typicky v 2 Kor 12:20).

Kdo Boha hledá s upřímným srdcem a snaží se ho následovat podle Božích přikázání nemůže být označován za smilníka (jinak také svévolníka - tj. pachatele ničemností).

D) Jmenovitě bible vypisuje celou řadu zlých skutků, kterou lze považovat za smilstvo či nevěru vůči Bohu. Nahlédněme tedy blíže co říká NZ v souvislosti s πορνεια .

* * *

Pro většinu věcí lze najít oporu v Tóře. Ale pro 5, oporu nenalézám. V NZ se ten výraz πορνεια používá už bez vysvětlování... Proto definici pro NZ musíme hledat v SZ.

* * *

Matouš 5:32 Já vám ale říkám, že každý, kdo propouští svou manželku (kromě případu smilstva), přivádí ji k cizoložství a každý, kdo by si tu propuštěnou vzal, cizoloží."

Matouš 19:9 Proto vám říkám, že kdokoli by propustil svou manželku z jiného důvodu než kvůli smilstvu a vzal si jinou, cizoloží, a kdo si bere propuštěnou, cizoloží."

Tam se mluví o uctívání jiných Bohů či o modloslužbě čili modlářství. To vyplývá z kontextu Starého Zákona a logiky, protože cizoložství bylo vyloučeno, tím pádem i další možnosti týkající se sexuality. Zbývá tedy už jen modlářství, jakožto nejzávažnější hřích.

* * *

Verš Sk 15:19-20 bych překládal takto: Proto soudím, abychom nedělali potíže těm, kteří se z pohanů obracejí k Bohu, 20 ale abychom jim napsali, ať se zdržují od věcí poskvrněných modlami, od zakázaných sexuálních praktik, od masa zardoušených zvířat a od krve.

Další možnost by byla rozepsat to celé:

Verš Sk 15:19-20 bych překládal takto: Proto soudím, abychom nedělali potíže těm, kteří se z pohanů obracejí k Bohu, 20 ale abychom jim napsali, ať se zdržují od věcí poskvrněných modlami, od modlářství a zakázaných sexuálních praktik, od masa zardoušených zvířat a od krve.

* * *

Další verš: Ř 1:27 "A podobně i muži opustili přirozené obcování se ženou a ve své touze se rozpálili k sobě navzájem, takže muži páchají nestydatost s muži a sami na sobě dostávají nutnou odplatu za ten svůj blud. A poněvadž neuznali za dobré mít Boha ve známosti, vydal je Bůh zvrácené mysli, aby dělali to, co se nemá. 29 Jsou naplněni veškerou nepravostí, smilstvem, ničemností, lakotou, zlobou, plní závisti, vraždy, svárlivosti, lsti, zlomyslnosti;"


Z kontextu je jasné, že Pavel homosexualitu nazývá smilstvem, ale ještě k tomu přidává i nepravost a nezájem o hledání Boha. Dokonce i lakotu, zlobu, závist a lest, jsou zde nazvány smilstvem. Veškeré zlé myšlení o člověku, svárlivost a samozřejmě také vraždy jsou smilstvem, protože jsou nevěrou vůči Bohu.

Zmínka v 28. verši o tom, že 'dělají co se nemá' nás nezbytně odkazuje na Starý Zákon, na Tóru. Nebudeme vědět co je zakázáno, pokud si neprostudujeme tóru. Až teprve s pochopením Tóry, je nám znám i význam slova smilstvo, πορνεια, zenúním.

32 verš pak říka: ... 'kteří ačkoli znají Boží spravedlivé ustanovení, že ti, kteří provozují takové věci, zasluhují smrt, nejenže je dělají také, ale dokonce to těm, kteří je provozují, schvalují.' .. Opět odkaz na SZ. Také nemůžeme vytrhávat jedno slovíčko, je jich tam uveden 24. Takže asi neřekneme, že každý nerozumný člověk zaslouží smrt...

* * *

Ř 13:13 "Choďme počestně jako ve dne, ne v hodování a opilství, ne ve smilstvech a nestydatostech, ne ve svárlivosti a závisti, 14 ale oblečte se do Pána Ježíše Krista a nepečujte o tělo podle jeho žádostí."

Zde definice smilstva není dostatečně jasná, ale je tu nástín toho, že se jedná o nestydatosti - což je přílíš vágní definice. Svárlivost a závist, je tedy už podruhé zařazena mezi skutky smilstva. U opilství můžeme pochybovat, vzhledem k tomu, že Bůh v Tóře nezakázal opíjeti se vínem.

* * *

Zde je definice smilstva: 1 K 5:1 "Vůbec se proslýchá, že je mezi vámi smilstvo, dokonce takové smilstvo, jaké nemá jméno ani mezi pohany - že někdo má manželku svého otce!"

Zde ačkoliv jde o zakázané příbuzenské styky, není řeč o cizoložství, ačkoliv cizoložství z toho automaticky vyplývá, takže můžeme dedukovat, že cizoložství také smilstvo.

* * *

1 Kor 6:12 "Všechno smím, ale ne všechno je prospěšné. Všechno smím, ale já se ničím z toho nedám ovládnout. 13 Pokrmy patří břichu a břicho pokrmům; Bůh pak jedno i druhé obrátí vniveč. Tělo však nepatří smilstvu, ale Pánu a Pán tělu."

Tady je dokonce mezi smilstvo zahrnuto i obžerství. Nevím jak tento verš vykládat, protože se mi zdá v rozporu se Starým Zákonem. Tóra nikde nezakazuje dobře se najíst. Strava je nutná. Takže se přiznám, že nevím jak to Pavel myslel.

* * *

1 Kor 6:18 "Utíkejte před smilstvem! Každý hřích, který člověk udělá, je mimo tělo; kdo však smilní, hřeší proti vlastnímu tělu." Zde není blíže specifikováno co má na mysli, ale je jasné že jde o sexuální hříchy. Tedy zase odkaz na SZ.

Opět mi zde není jasné co myslí hříchem mimo tělo. Mohu však spekulovat, že jde o hřích ve smyslu myšlenek na něco. Například závist. To ovšem je zase v rozporu s předchozími Pavlovými tvrzeními. Osobně mi zde nedává smysl, jak může být hřích mimo tělo, neboť je to právě Pavel, kdo používá pojmy jako že nemáme chodit podle těla, ale podle ducha. Pravděpodobně Pavel naráží na sexuální praktiky zakázané Tórou.

* * *

1 Kor 7:1 "Ohledně pak toho, o čem jste mi psali: pro člověka by bylo dobré se ženy nedotýkat. 2 Avšak vzhledem k smilstvu ať každý má svou manželku a každá žena ať má svého manžela."

Z tohoto Pavlova textu cítím zákonictví. Zákon zakazuje dotýkat se všeho nečistého. Podle Zákona, když žena měla své dny musela na týden opustit tábor protože byla nečistá. Vzorný ortodoxní žid, by se ženy po toto období nesměl dotýkat. Připomíná tím svá vlastní slova:

Koloským 2:21 "'Nesahej, neokoušej, ani se nedotýkej!' 22 všechny ty věci se zakládají na příkazech a učeních lidí a jejich zneužívání vede ke zkáze. 23 Svou strojenou nábožností, falešnou pokorou a nešetřením těla sice působí zdáním moudrosti, ale nemají žádnou cenu, jedině k uspokojení těla."

Ještě jednou k tomu verší 1 Kor 7:1 - Už v knize Genesis se přece píše, že Bůh stvořil ženu pro muže, aby muž nebyl sám a aby se stali jedním tělem. Také Bůh člověku určil aby, se rozmnožoval a tím jim požehnal. Toto Pavlovo prohlášení je tedy v rozporu s Tórou.

Nicméně po této kritice, bych znovu navázal na původní téma, kterým je smilstvo.

Tady je podruhé zmínka o cizoložství nebo prostituci. Pavel doporučuje, aby se neodpírali navzájem, jinak hrozí, že manžel zahne... Ať už s pěknou sousedkou nebo s prostitutkou, nebo třeba s mladou naivní kráskou, která vzhlíží k muži, který v životě už něco dokázal.

* * *

2 Kor 12:20 "Bojím se totiž, abych vás, až přijdu, neshledal jinými, než bych si přál, a abych já nebyl vámi shledán, jiný než byste si přáli: aby snad nebyly sváry, závidění, hněvání, soupeření, pomluvy, šeptání, nadutosti a nepokoje; 21 aby mě snad, až znovu přijdu, můj Bůh mezi vámi neponížil, takže bych truchlil nad mnohými, kteří předtím padli do hříchu a nečinili pokání z nečistoty, smilstva a z nestydatosti, kterou napáchali."

Zde je smilstvo vykreslováno jako nevěra Bohu ve smyslu nedostatek lásky k bližnímu. Ty tři slova na konci nečistota, nestydatost a smilstvo odkazují na to, o čem už mluvil v předchozí větě, neboť jimi shrnuje to co předtím rozepisoval do detailu. Tímto celkově poukazuje na odpadnutí od Boha a nevěru, která nastala ve sboru.

* * *

Gal 5:19 "Skutky těla jsou ovšem zjevné. Jsou to: cizoložství, smilstvo, nečistota, nestydatost, 20 modlářství, čarodějnictví, nepřátelství, sváry, žárlení, hněvání, soupeření, roztržky, sekty, 21 závidění, vraždy, opilství, hodování a takové podobné věci. Předpovídám vám, jak jsem už dříve řekl, že ti, kdo takové věci dělají, nebudou dědici Božího království."

Tady se smilstvo opět vyskytuje se slovy nestydatost a nečistota a ještě je to doplněno o cizoložství, tedy předmětem bude nejspíš to cizoložství+modlářství "cizoložství, smilstvo, nečistota, nestydatost, modlářství".

* * *

Ef 5:3 "Avšak smilstvo, veškerá nečistota a chtivost ať mezi vámi nejsou ani jmenovány, jak se sluší na svaté;"

To samé jako o příspěvek výše, jen doplněno o chtivost. Podle tohoto textu by bylo možné smilstvo taktéž chápat jako sexuální touhu, kterou člověk nemá pod kontrolou. To by pak ale i manželský sex musel být smilstvo (neboť jak Pavel psal dříve, sex je touha těla, tedy potřeba těla, které Pavel řadí ke smilstvu. Jak jsem však již naznačil dříve, je to Pavlův radikální postoj, který se v jiných ohledech zdá oporovat Tóře, viz 1 Kor 7:1 vs Kol 2:21).

* * *

Kol 3:5 "Umrtvěte tedy své pozemské údy - smilstvo, nečistotu, vášeň, zlou žádostivost i lakotu (což je modlářství), 6 neboť kvůli těmto věcem přichází Boží hněv na syny neposlušnosti."

Tady je smilstvo v kontextu vášně, zlé žádostivosti a lakoty. Pokud jde o vášeň nemusí jít automaticky jen o sex, ale například o výbušnost, rychlost k vynášení soudu, ap.

Určitě bychom mohli smilstvo definovat také jako nezřízenou sexuální touhu, resp. jakoukoliv bezmeznou touhu obecně, kromě lásky. Navíc ještě opakuje že i ta lakota je modlářství a modlářství je smilstvo jak víme. Zde tedy slovo smilstvo má dost široký význam a podtrhává to význam nezřízené touhy, nejen té sexuální.

* * *

1 Tes 4:3 "Neboť toto je Boží vůle: vaše posvěcení, totiž abyste se zdržovali od smilstva, 4 aby každý z vás uměl zacházet se svou nádobou v posvěcení a úctě 5 (ne v žádostivé vášni jako pohané, kteří neznají Boha), 6 aby nikdo nepřekračoval meze a neoklamával v této věci svého bratra, protože Pán je toho všeho mstitelem, jak jsme vám také předem řekli a dosvědčili. 7 Bůh nás přece nepovolal k nečistotě, ale k posvěcení."

Ve verši 4 zdá se že je řeč o ženě, ale může být myšleno i vlastní tělo. Úctu máme chovat k ženě a žádostivou vášeň "jako pohané" odsuzuje. Překračování mezí dobře vystihuje jak jsem to nazval, nezřízená touha.

* * *

Judův 1:7 "Jako i Sodoma a Gomora a okolní města, která se oddala smilstvu podobným způsobem jako tito a pustila se za zvrhlou žádostí, jsou vystavena pro výstrahu, když nesou trest věčného ohně, 8 tak podobně i tito jako pohroužení do snu poskvrňují tělo, odmítají vlády a tupí hodnostáře." Sodoma a Gomora byli proslaveni homosexualitou - zde tedy narážka že ke smilstvu patří i homosexualita a neúcta k autoritám je taktéž chápána jako modlářství.

* * *

Ve zjevení je "vášnivé smilstvo" opět nejspíš narážka na sex, ale docela možné je že odkazuje i na modlářství, nevíru, popírání Boha - neboť v této situaci je řeč o antikristovy.

* * *

Ze všech těch výskytů je jasné, že není jasná definice a je nutné se odkazovat na Starý

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky